Ako byť šťastný – šťastie nie je cieľ, ale cesta
Šťastie má na človeka psychologické aj fyziologické účinky. Tieto účinky prospievajú napríklad aj produktivite človeka. Viaceré štúdie preukázali, že šťastní ľudia sú viac motivovaní a zlepšujú sa u nich aj kognitívne schopnosti, čo ich dovedie rýchlejšie k úspechu.
Šťastní ľudia majú lepšie schopnosti riešiť problémy, sústrediť sa, zvýšiť kreativitu a odolnosť. Výskum tiež ukázal, že šťastní ľudia majú lepšie schopnosti riešiť problémy a sú kreatívnejší.
Šťastie nie je cieľ, ale cesta
Gramatika šťastia sa v posledných rokoch stala populárnym pojmom, pretože čoraz viac odborníkov aj bežných ľudí skúma myšlienku, že šťastie nie je len cieľ, ale aj cesta.
Pochopiť gramatiku šťastia znamená naučiť sa vyjadrovať pozitívne stránky života a prekonávať jazykové bariéry pochybností, kritiky a myšlienok, ktoré neslúžia nášmu najvyššiemu dobru.
Gramatika šťastia sa skladá z niekoľkých kľúčových prvkov.
- Rozpoznanie a vyjadrenie vďačnosti – vďačnosť pomáha tešiť sa zo života a vážiť si jednoduché dary života. Keď vyjadrujeme vďačnosť, predkladáme zámer, aby sme jej na oplátku dostávali viac. Okrem toho nám vďačnosť pomáha udržiavať sa v stave všímavosti, uvedomovať si krásu a dobro vo svete.
- Oslava prítomného okamihu – žiť tu a teraz nám pomáha napojiť sa na radosť a krásu života namiesto toho, aby sme sa nechali unášať časom a životnými okolnosťami. Vnímanie podstatnej krásy každého okamihu pomáha udržať sústredenosť – bdelosť a energiu namiesto znepokojenia.
- Investovanie do vzťahov – mnohí ľudia sa cítia osamelí alebo izolovaní, ale vzťahy človek potrebuje pre svoju pohodu a šťastie. Čas strávený s rodinou, priateľmi a členmi komunity môže dodať energiu a perspektívu, ktorú človek potrebuje na dosiahnutie úspechu a cieľov.
- Smerovanie k radosti, preč od stresu a cynizmu.
Dodržiavaním všetkých uvedených prvkov a vyjadrovaním vďačnosti, oslavovaním okamihu a investovaním do vzťahov môžeme zvýšiť úroveň svojho šťastia a začať si plnšie užívať život. Aj keď nám život prináša veľké výzvy, môžeme nájsť radosť, ak si dokážeme nájsť čas na ocenenie okamihov, hoci aj krátkych.
Na myslenie a pocity vplýva prostredie či spoločnosť iných ľudí
V živote existuje veľa dôležitých aspektov, ktoré môžu určiť rozdiel medzi dobrou a zlou životnou skúsenosťou. Jedným z týchto aspektov je nepochybne produktivita, osobná realizácia a najmä ovládanie a kontrola nášho vedomia.
Čo sa týka myšlienok a ich kontroly, ide o duševnú hygienu. Ak človek premýšľa jasne, cíti sa lepšie, ba čo viac, pomáha mu to žiť jasnejší, definovanejší a produktívnejší život.
Pri určovaní rozdielu medzi dobrou a zlou skúsenosťou treba zohľadniť niekoľko aspektov. Prvým aspektom, ktorý treba zvážiť, je prostredie. Negatívne prostredie, ako napríklad zlá alebo nepríjemná atmosféra, môže silne znehodnotiť zážitok.
Ideálne prostredie by malo byť príjemné a pohodlné, pretože ovplyvňuje emocionálnu pohodu a perspektívu jednotlivca.
Zážitok môžu ovplyvniť alebo pokaziť aj ľudia, s ktorými sa človek stretáva. Treba komunikovať s osobami, ktoré majú pozitívny pohľad na vec, pretože to môže skutočne ovplyvniť celkový zážitok.
Okrem toho je ďalším rozhodujúcim aspektom kvalita služieb. Či už ide o reštauráciu, hotel alebo akúkoľvek inú službu, dobrý zážitok bude zvyčajne závisieť od efektívnosti, zdvorilosti a kvality služieb personálu.
A napokon, veľký význam môžu mať aj očakávania a prístup jednotlivca. Dobrý prístup a realistické očakávania môžu jednotlivcom pomôcť získať čo najviac zo zážitku, zatiaľ čo zlý prístup ho môže ľahko zničiť.
Na záver možno konštatovať, že rozdiel medzi dobrým a zlým zážitkom do veľkej miery závisí od prostredia, ľudí, kvality služieb a postoja a očakávaní jednotlivca.
Gramatika šťastia učí ako žiť dobrý život
Autor Gramatiky šťastia Daniel Fernández Cantalapiedra používa myšlienky z tejto príručky vo svojom povolaní učiteľa na strednej škole.
V školskom systéme, prakticky bez rozdielu o akú krajinu ide, sa učí veľa technických predmetov, ale neučí sa žiť. Sú veci, ktoré sa človek učí ako samozrejmosť a veci, pri ktorých sa očakáva, že sa ich naučí inde.
Existujú veci, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia, povzbudiť človeka k tomu, aby žil lepší a produktívnejší život, život užitočnejší, život lepšie využitý z hľadiska doby a obsahu.
Je to však ideál. Ideál, ktorý je dnes pravdepodobne nedosiahnuteľný, aby učiteľ bol schopný preniesť poznatky o živote do života svojich študentov. Ale to, že dnes ide o niečo dosiahnuteľné, neznamená, že to je ideál, na ktorý by sa malo zabudnúť.
Učiteľ by mal študentovi nejakým spôsobom pomôcť spoznať, čo znamená žiť život a ukázať cestu odhodlania k sebazdokonaľovaniu a boju za to, aby bol každý deň lepší.
Pozitívne by bolo, ak by učiteľ dokázal študenta stimulovať, modelovať jeho vlastné skúsenosti a ciele, a teda aj jeho osobnosť, pomocou rôznych podnetov a pomôcť mu tak žiť dobrý život.
Študenti budú nepochybne nielen občanmi s technickými znalosťami, ale prinesie im to aj mnoho výhod, pretože sú to ľudia, ktorí budú „vedieť“, ako majú žiť od začiatku. A v zásade to budú ľudia, ktorí budú produktívnejší.
Šťastie zvyšuje motiváciu a zlepšuje kognitívne schopnosti
Šťastie má na človeka psychologické aj fyziologické účinky. Tieto účinky sú prospešné, pokiaľ ide o produktivitu.
Štúdie preukázali, že šťastie zvyšuje motiváciu a zlepšuje kognitívne schopnosti potrebné na dosiahnutie úspechu. Konkrétne, ľudia, ktorí sú v stave šťastia, majú lepšie schopnosti riešiť problémy, sústrediť sa, zvýšiť kreativitu a odolnosť.
Pokiaľ ide o motiváciu, ukázalo sa, že keď je niekto v stave šťastia, je pravdepodobnejšie, že bude iniciovať a udržiavať činnosť, dokonca aj úsilie, ktoré je náročné, ako niekto, kto je v neutrálnom alebo negatívnom stave. Podobne zvýšená motivácia vedie k väčšej vytrvalosti a väčšiemu sústredeniu.
Kognitívne schopnosti používané na dosiahnutie produktivity sú tiež spojené so šťastím. Výskum napríklad ukázal, že šťastní ľudia majú lepšie schopnosti riešiť problémy a lepšiu kreativitu.
Sú tiež náchylnejší hľadať alternatívne riešenia, keď čelia ťažkým problémom, čo často vedie k lepším dlhodobým výsledkom. V dôsledku toho majú šťastnejší ľudia tendenciu byť efektívnejší a produktívnejší vo svojej práci.
Napokon sa zistilo, že šťastnejší ľudia vykazujú väčšiu odolnosť. Je menej pravdepodobné, že sa vzdajú, keď čelia neúspechom a prekážkam, a je pravdepodobnejšie, že sa prispôsobia meniacim sa podmienkam. V dôsledku toho dokážu lepšie vytrvať a pokračovať v plnení úloh, čo vedie k vyššej produktivite.
Je zrejmé, že šťastie môže mať pozitívny vplyv na produktivitu človeka. Konkrétne zvyšuje motiváciu, zlepšuje kognitívne schopnosti, zlepšuje sústredenie a zvyšuje odolnosť, čo všetko prispieva k vyššej produktivite. Šťastie ako také je kľúčovým faktorom pri dosahovaní úspechu a cieľov a nemalo by sa prehliadať.
Duševná hygiena pre šťastnejší život
Duševná hygiena je dôležitý pojem, ktorý sa vzťahuje na udržiavanie emocionálneho a psychického zdravia. Predpokladá sa, že tak ako fyzické zdravie a telesná kondícia si vyžadujú pravidelnú údržbu a starostlivosť, tak aj naše duševné zdravie.
Duševná hygiena spočíva v rozvíjaní zdravých duševných návykov, ktoré môžu pomôcť udržať myseľ človeka zdravú a v rovnováhe.
To môže zahŕňať:
- zmeny životného štýlu
- stanovenie hraníc
- nácvik zdravej komunikácie
- kontrola stresu
- učenie sa relaxovať a preformulovať svoje myslenie
- vytváranie štruktúry v činnosti a plánovaní
- zapojenie sa do starostlivosti o seba a súcitu so sebou
- vyhýbanie sa potenciálne škodlivým mentálnym návykom a praktikám, ako je prežívanie obáv, slabá asertivita, porovnávanie sa s inými
Duševná hygiena si môže vyžadovať malé každodenné úlohy ako cvičenie, zdravé stravovanie, dostatok spánku a spomalenie. Človek sa tak môže stať všímavejším a vďačnejším. Aby si človek vedel vyčistiť myseľ, môže svoje myšlienky spísať do denníka. K psychohygiene pomáha aj zaplniť čas zmysluplnými aktivitami, tvorivými činnosťami či sledovanie zmysluplných životných cieľov.
Pravidelná duševná hygiena môže pomôcť lepšie zvládať stres a vyrovnať sa s ním. Pomáha tiež lepšie kontrolovať svoje emócie a vytvoriť si zdravší obraz o sebe samom.
Vykonaním určitých zmien v správaní a životnom štýle si človek môže tiež rozvinúť trvalé psychologické zručnosti. Naučiť sa tak dokáže zdravo a konštruktívne zvládať náročné situácie.
V konečnom dôsledku môže dodržiavanie správnej duševnej hygieny viesť k väčšej emocionálnej rovnováhe a duševnej pohode. To človeku umožní lepšie sa vyrovnať so všetkými výzvami, ktoré nám život prináša, a napokon nájsť spôsob, ako byť šťastný.