Trasa pre úžasnú prechádku: Bratislavské mosty
Prechádzka, ktorá má trasu 5 km. Počas nej môžete vidieť veľa krásnych a dôležitých miest našej Bratislavy. Text vás nepresvedčil? Tak sa pozrite na fotografie! Kde sa vy najradšej prechádzate?
Mosty spájajú cesty, aby sme sa mohli dostať ešte ďalej. Prekonať prekážky, ktoré nie sú na prvý pohľad jednoduché. Mosty vymysleli ľudia pre ľudí. Pre každé väčšie mesto je charakteristický minimálne jeden most.
Stačí povedať iba jeho názov a všetci budú vedieť kde je, čím je zaujímavý. Karlov most. Čo sa vám vynorilo v hlave? To isté čo mne? Alebo niečo iné?
Každý most má svoju minulosť, prítomnosť i budúcnosť. Pre rozvíjanie týchto rôznych časov neslúži len most, ale i jeho okolie. Preto ich môžeme obdivovať, pretože máme k tomu priestor. Parky, promenády, reštaurácie, móla a mnohé iné. Využívate tieto miesta pre oddych a letnú prechádzku v Adidas šlapkách?
Veľa z nás vie, že v Bratislave je 5 mostov, ktorých spája atraktivita, príbeh, Dunaj a mnoho iného. Je vonku krásny deň? Slnečné počasie, vy máte voľno a chcete sa prejsť? Prejdite si trasu Bratislavské mosty.
Od mostu Lafranconi po Prístavný most uvidíte mnoho zaujímavých vecí, Bratislavský hrad, Dóm sv. Martina, kaviareň Bistro, Slovenskú národnú galériu, Slovenské národné múzeum, nábrežie Eurovei, Dunaj, … každý si vyberie to, čo ho zaujme a deň venovaný sebe a prechádzke si užije najviac, ako len môže.
Prvým mostom kde sa oplatí začať trasu pri moste Lafranconi. Ak chcete predtým zažiť aj niečo iné a nové, v blízkosti mosta sa nachádza botanická záhrada a zoologická záhrada či Devín. Most je prvý betónový most, ktorý preklenul brehy Bratislavy.
Okrem svojej funkcie spĺňa aj funkciu diaľničnej cesty. Most bol vo výstavbe v rokoch 1985 až 1991. Slávnostne ho otvorili pre verejnosť v roku 1992. Jeho vzhľad nie je náhodný. Projekt vyhral súťaž spomedzi 7 rôznych návrhov.
Jeho prioritou bola najmä prispôsobenie konštrukcie, aby nezabraňovala výhľadu na mesto a taktiež , aby sa esteticky prispôsobila okoliu, v ktorom sa most nachádza.
Pôvodne sa mal tento most volať Most mládeže, no nakoniec ho pomenovali podľa bývalého študentského internátu Lafranconi, ktorý sa nachádzal na jeho ľavom brehu.
Môžeme sa vybrať promenádou popri Dunaju ďalej, k ďalšiemu mostu. Po ceste sa môžeme kochať výhľadom na Bratislavský hrad, Parlament či Dóm sv. Martina.
V rámci poslednej revitalizácie bola v promenáde viac vysadená zeleň, vybudované nové verejné osvetlenie, vysadených viac lavičiek pre obyvateľov mesta, odpadové koše či nové stojany na bicykle. Viac sa prispôsobila ľuďom a tí môžu teraz naplno využívať jej potenciál.
Ďalší most v smere prechádzky je Most SNP. Jednopylónový most vejárovitého dizajnu je jediný most na Dunaji, ktorý nemá žiadne piliere. Preto je klasifikovaný ako najväčší most na Dunaji. Most postavili v rokoch 1967 až 1972 a v roku 2001 bol vyhlásený za stavbu storočia na Slovensku v kategórií mostné stavby.
Most je svojou dominantou veľmi zaujímavý a pútavý nielen pre obyvateľov mesta, ale aj pre turistov. Vo výške 85 metrov sa nachádza reštaurácia, ktorá od roku 2005 nesie názov UFO. Reštaurácia je spojená s vyhliadkou.
Za predpokladu jasného počasia je z tade vidieť okolie do 100 km. K reštaurácií vedie výťah, ale aj 430 núdzových schodov. V moste sa nachádza aj vodovodné potrubie, ktoré zásobuje Staré mesto z Petržalky.
Pokračujeme v prechádzke ďalej. Po ľavej strane môžeme vidieť park, Slovenské národné múzeum, Slovenskú národnú galériu. Môžeme sa informovať v prístave Danubius ohľadom výletov loďou.
Možností máme skutočne neúrekom. Pokiaľ však chcete zažiť úžasné nákupné opojenie, prv sa zastavte na vyhliadke Starého mosta.
Starý most má veľmi dlhú a zaujímavú históriu. Most mal za predchodcu pontónový most, ktorého výstavba urgovala malá životnosť drevených mostov. Ten stál pri Námestí Ľudovíta Štúra, oproti kaviarni Berlinka.
Namiesto neho postavili v roku 1889 nový most, ktorý bol pomenovaný po Františkovi Jozefovi I. František Jozef I. bol vtedy rakúsky cisár a uhorský kráľ, ktorý sa slávnostného otvorenia mostu aj osobne zúčastnil.
Nachádzal sa na železničnej trati medzi Bratislavou – Szombathely, neskôr viedla jeho trať cez Wolfsthal až do Viedne. Do trate mosta boli osadené aj koľaje pre električky, a tak v centre most slúžil aj ako trať mestskej dopravy. V roku 1945 bol však most poškodený ustupujúcou nemeckou armádou.
V priebehu roka Červená armáda a nemeckí vojnoví zajatci most opravili a dostal nový názov – Most Červenej armády. Opäť sa otvoril v roku 1946. Hoci mu predpovedali krátkodobú životnosť (plánované bolo používanie iba 15 rokov), využívaný bol až do roku 2013.
Po dlhých trampotách bol most znovu postavený a otvorený v roku 2016 pre pešiu a cyklistickú dopravu, neskôr aj pre električky.
Hneď pri moste sa nachádza Nábrežie Eurovei s nákupným centrom. Viete, čo je najlepšie? Kúpiť si čerstvý džús, sadnúť si na deku do trávy a pozerať sa na vodu.
Osobne je toto moja veľmi obľúbená činnosť a vydržím tak sedieť aj hodiny. Nie je nič lepšie ako si čítať knihu na super mieste a aspoň nachvíľu zabudnúť na všetky starosti bežného života.
Most Apollo je jednou z ozdôb našej Bratislavy. Je to oblúkový most, ktorý sa nachádza medzi Starým mostom a mostom Prístavným. Názov nedostal podľa vesmírnych raketoplánov, ale podľa rafinérie Apollo, ktorá sa kedysi v jeho blízkosti nachádzala.
Slávnostne otvorený bol v roku 2005. Zvláštnosťou bolo zostavenie mosta na plávajúcich pontónoch na brehu Dunaja a jeho otočenie krížom cez rieku. Jeho otočenie trvalo niekoľko hodín.
Posledným mostom, ku ktorému sa pešo bude chcieť asi len veľmi malej časti nadšených turistov a milovníkov prechádzok je Prístavný most. Most je dvojposchodovým diaľničným mostom ponad Dunaj. Je pokračovaním diaľnice D1 a taktiež železničnej trate.
Prístavný most sa staval v rokoch 1977 – 1985, práve pre nevyhovujúci stav Starého mosta. Kedysi niesol názov Most hrdinov Dukly, no od roku 1993 ho poznáme ako Prístavný most.