Abeceda koučovania: B ako backtracking
„Stačí len trocha nesprávne pochopenie toho, čo sa snažíme povedať,
a náš rozhovor môže ľahko a rýchlo zísť z cesty.“
Dnes by som vám rád v rámci seriálu o koučovaní predstavil jeden z veľmi užitočných nástrojov kouča ‚backtracking‘.
Backtracking je spôsob aktívneho počúvania a sumarizovania toho, čo koučovaný povedal.
Backtracking znamená parafrázovanie použitím kľúčových slov klienta.
Backtracking je schopnosť sumarizovať klientovu situáciu spôsobom, kedy sa kouč zameria na kľúčové body v klientovych vyhláseniach. Preferuje pritom chronologické poradie.
Je veľmi dôležité, aby kouč počas ‚backstrackingu‘ používal klientov spôsob rozprávania, časti z jeho reči tela a slová, ktoré majú kľúčový význam. To umožňuje koučovi budovať hlbší vzťah s klientom, založený na vzájomnej dôvere.
Je veľký rozdiel medzi ‚backtrackingom‘ a ‚parafrázovaním‘. Pri backtrackingu používame ako kouči klientove slová, pri parafrázovaní sumarizujeme povedané vlastnými slovami.
Ak ste už na koučingu boli, isto viete, že kouč Vám pomáha stanoviť si správne váš cieľ a nájsť k nemu tú najlepšiu cestu. Niektoré cesty sú však kľukatejšie a vyžadujú veľa koučingových sedení.Staňte sa profesionálnym, akreditovaným koučom.
Backtracking je veľmi dôležitý nástroj kouča, ktorý slúži na preskúmanie toho, ako koučovaný vníma svoju realitu.
Backtracking ako nástroj teda kouč používa:
- K vybudovaniu dôvery medzi koučom a koučovaným.
- Keď sa kouč cíti byť zmätený.
- Keď potrebujeme viac informácií.
- Keď chce zhrnúť a pripomenúť predchádzajúcu konverzáciu.
- Keď chce naznačiť, že pozorne počúva.