6 tipov, ako budovať vzťah so svojimi čitateľmi
Podľa mňa sú čitatelia najdôležitejšou súčasťou našej blogovej práce. Ako s nimi budujem vzťah ja? Prinášam vám 6 overených tipov, ktoré fungujú.
Čo je pri písaní blogu najdôležitejšie? Čitatelia! Možno si myslíte, že hlavne zisk. Nikomu neberiem jeho názor, ale keby neboli čitatelia, nebolo by nič. Lenže nato, aby sme si udržali našich verných a oslovili nových, musíme podstúpiť pár krokov a využívať mnohé možnosti, ktoré nám online svet ponúka.
K napísaniu tohto článku som sa rozhodla najmä preto, že mnoho krát vidím blogy alebo FB stránky bez obojstrannej komunikácie. Kde nevzniká diskusia, čo je veľká škoda. Ide o nevyužitý potenciál a priestor, ktorý blog ponúka.
Často táto zahodená šanca môže nastať zo strany samotného blogera, pretože buď nevie ako na to, alebo sám sa nesnaží na rozvíjanie komunikácie so svojimi čitateľmi.
Ako knižná a cestovateľská blogerka som za ten čas postrehla mnoho faktorov, ktoré napomáhajú k udržaniu si vzťahu so svojou aktuálnou cieľovou skupinou. Poďme si o nich povedať.
1. Komunikácia je základ!
Tak ako je pre vás dôležitý komentár či iný druh reakcie od čitateľa, tak je to dôležité aj naopak. Mali by ste vedieť reagovať na pozitívnu či negatívnu odozvu a nebáť sa diskusie.
Nemusí sa vaša tvorba páčiť každému, to by nebolo ani reálne, no podľa situácie by ste mali vedieť reagovať na názor čitateľov.
Aj bohatá diskusia zvyšuje návštevnosť, pretože často je to dôvod, ktorý priláka nových čitateľov.
Slovenský čitateľ je často krát lenivý a svoje sympatie prejaví len likom. Vyzvite ho k akcií. Ukážte, že si komentár vážite. Spýtajte sa ich v článku na niečo, o čom budú vedieť rozprávať. Uvidíte, čo sa stane potom.
2. Odmeňte tých, ktorý vám pomáhajú budovať komunitu. Svojich verných.
Prídete do obchodu a ponúkajú vám vernostný program, ktorý slúži ako odmena za vernosť. Aké jednoduché. To, čo je za tým skutočne však vníma málo kto.
Máte verných čitateľov na blogu? Sú to tí, ktorí vás motivujú a posúvajú vpred? Odmeňte ich. Len tak, pretože ich máte radi a vážite si ich. Nemusí to byť nič veľké. Každého však poteší milé slovo alebo malá pozornosť. Čitateľ má potom pocit, že je pre vás dôležitý a je hrdý, že ním je.
Už som sa k tomu pripravovala dávnejšie, ale nikdy mi to nejako nevyšlo. Rozhodla som sa však povedať dosť a už žiadne výhovorky.
Z každej cesty plánujem doniesť niečo aj môjmu čitateľovi, ktorý sa aktívne zapája do súťaží, komentovania alebo samotného života blogu a jeho nástrojov.
Záleží mi na tom, aby sa v mojom virtuálnom svete cítili čo najpohodlnejšie. Zároveň ich táto pozornosť môže motivovať k ďalšej reakcií na moje príspevky alebo blogové články.
3. Kritika vás skutočne dokáže posunúť vpred, nebojte sa jej.
Kedysi som počula, že pokiaľ je na každom článku aspoň jeden negatívny komentár, robíte to správne. Pokračujte. Ako som už spomínala, nemôžete sa páčiť každému, to proste nejde. Dokonca aj konštruktívna kritika vás môže posunúť vpred, na to nezabúdajte. Ďakujte za každú reakciu, pretože vás formuje.
Učí vás prijímať to zlé, reagovať, diskutovať a nezabúdajte. Často zlá reklama má väčší dosah, než pozitívna. Dajte si pozor na to, ako budete na kritiku reagovať. Ste zodpovední za svoj obsah a tak isto ste zodpovední za diskusiu, ktorú vediete. Ak si nedáte pozor, môže vám viac uškodiť. Všetko s mierou.
Kedysi som nevedela kritiku vziať. Bola som z nej smutná. Dnes ma skôr obohatí a posunie vpred. Vždy sa nájdu ľudia, ktorí si myslia, že oni by to urobili lepšie.
A ak vám niekto povie : „Nepo*er sa z toho číča, vezmi si obrázky a choď.“ Choďte. Nemáte prečo pomáhať budovať obsah niekomu, kto o to nemá záujem.
4. Nie je dôležité vyhrať, ale zúčastniť sa. Výhra však poteší.
Radi súťažíte? Vaši čitatelia tiež. Ak postujete súťaž na Facebooku, pozor na pravidlá! Avšak ak sa ich spýtate na názor, vaše meno môže byť nielen virálne, ale môžete osloviť aj nových ľudí.
Ja osobne sa rada zapájam do súťaží, ale len ak sú reálne podmienky. Vďaka tomu už som vyhrala pobyt vo Vyhniach alebo knihu Čo bolo potom. Vtedy som mala naozaj šťastie.
Pre svojich čitateľov sa snažím vždy pripraviť súťaž o knihu. Vždy sa na niečo pýtam, zaujíma ma ich názor alebo pohľad na vec. Rada sa s ľuďmi rozprávam, preto sa dokážem obohatiť touto diskusiou a vždy viem, načo sa mám najbližšie zamerať.
5. Nenechávajte si super infošky len pre seba
Viete o nejakej dobrej akcií? Chystá sa udalosť? Podeľte sa o svoje skúsenosti s čitateľmi. Ak im dáte napríklad vedieť o nejakej besede, krste alebo workshope, na ktorý sa chystáte, možno sa tam uvidíte a prehĺbite svoje vzťahy. Dokonca sa môžete dohodnúť, že pôjdete spolu. Nič nie je lepšie než prehlbovanie medziľudských vzťahov.
6. Oslovujte čitateľov vtedy, kedy im to vyhovuje. Nie naopak.
Nepublikujte článok vtedy, kedy to vyhovuje vám. Prispôsobujte sa cieľovej skupine. Prezrite si štatistiky svojho blogu, kedy najčastejšie čitatelia navštevujú váš blog.
Veľmi dobre vám poslúžia Google štatistiky. Ja osobne napríklad využívam iba čísla na FB stránke. Zistím, kedy je najvyššia interakcia a tomu sa snažím prispôsobovať aj obsah a frekvenciu publikovania.
Ak budete postovať vtedy, keď vaši čitatelia nebudú online, nikto si to neprečíta a vzťah si vybudujete iba veľmi ťažko.
+ Zaujímajte sa o nich
Viete, kto sú vaši čitatelia? Odkiaľ sú? Čo ich najviac baví? Nie len také bežné veci, ktoré o sebe poviete verejne. Ale tie skutočné. Pýtajte sa ich na čokoľvek, pretože čitatelia vám dajú veľa. Minimálne iný pohľad na vec.
Každý človek vo vašom živote či už známy alebo neznámy, reálny alebo virtuálny vám vie odovzdať svoje skúsenosti. Treba sa iba pýtať a zaujímať.
Čitateľ nie je len číslo. Neslúži nám na mastenie ega alebo na dosiahnutie zisku. Začnime sa o neho starať a budovať si vzťah. Nie zajtra. Nie o týždeň. Nie, keď publikujeme ďalší článok. Začnime už teraz.