5 tipov, ako naučiť dieťa správne jesť
Sú rodičia, ktorí svoje dieťa musia nútiť ku každému sústu. Deti majú často prehnanú záľubu v sladkostiach a vo fast food občerstvení. Následkom však býva odmietanie výživovo hodnotnej domácej stravy. Ako má vyzerať strava pre dieťa, aby ju neodmietlo?
Hoci detský organizmus pri dostatku pohybu dokáže spáliť aj kalorickejšie jedlá a sladkosti, vyvážená strava je nevyhnutná pre jeho rast a zdravý vývoj. Ak si rodič nevie dať rady so svojím jedákom – nejedákom, môže skúsiť zopár tipov, ktoré môžu pomôcť zlepšiť jeho stravovacie návyky.
1. Urobiť dieťa záhradníkom
Deti si ľahko vytvoria vzťah k veciam, na ktorých výrobe sa podieľali. Platí to aj pre jedlo. Ak deti zásadne odmietajú všetko zelené, vlastná zeleninová alebo bylinková záhradka je ideálny spôsob, ako si môžu obľúbiť uhorky, bazalku, pažítku alebo petržlen.
Väčšina byliniek, ako aj nenáročná zelenina sa pritom dajú pestovať aj v panelákovom balkóne či na parapetnej doske. A nie je to len zábavná činnosť, ponúka aj mnoho vzdelávacích výhod, ako je učenie detí o prírodných vedách, matematike a spoločenských vedách.
Záhradkárčenie ponúka deťom viacero výhod, ako napr.:
- Zmysel pre zodpovednosť: Záhradkárčenie poskytuje deťom vynikajúcu príležitosť rozvíjať ich sebadôveru tým, že sa ujmú zodpovednej úlohy. Pri ošetrovaní rastlín sa zároveň naučia lekcie o zodpovednosti, sebadisciplíne a odhodlanosti.
- Zlepšuje motorické zručnosti: Okopávanie, siatie, pletie buriny a zalievanie si vyžaduje jemnú motorickú koordináciu, ktorá pomáha rozvíjať motorické schopnosti detí. Podrobné úlohy, ako je sadenie do kvetináčov alebo nádob, im tiež pomáhajú lepšie pochopiť priestorové vzťahy.
- Spojenie s prírodou: Záhradkárčenie dáva deťom príležitosť spojiť sa s prírodou tým, že ich na dvore alebo v miestnom parku oboznamuje s rôznymi rastlinami, hmyzom a zvieratami. To im pomáha lepšie si uvedomiť význam prírody v našom ekosystéme.
- Zvyšuje schopnosť riešiť problémy: Záhradkárstvo si vyžaduje myslenie nad rámec, pretože počas pestovania rastlín sa vyskytujú problémy, ako napríklad príliš veľa vody alebo nedostatok slnečného svetla. Učenie detí, ako si poradiť s týmito problémami, buduje zručnosti v riešení problémov, ktoré sú neskôr v živote nevyhnutné zložitejších úlohách.
Okrem toho záhradkárstvo ponúka nekonečné možnosti, ako deti učiť o vede. Záhradkárstvo otvára deťom možnosti pochopenia, ktoré sú dôležité a pútavé, od zložitých javov, ako je fotosyntéza, až po praktické základy, napríklad pochopenie, prečo niektoré rastliny potrebujú viac vody ako iné.
2. Nechať kuchyňu „vybuchnúť“
Je v poriadku zapojiť deti do prípravy jedla aj za cenu, že varenie aj následné upratovanie bude trvať o niečo dlhšie. Rodič môže nechať deti robiť jednoduché a zábavné úkony.
Napríklad natierať cesto rozšľahaným vajíčkom, vymiešať nátierku z margarínu a dopestovaných byliniek, posypať šalát sezamom alebo píniovými orieškami.
Varenie je skvelý spôsob, ako sa zblížiť s rodinou, ale môže byť obzvlášť zmysluplné, keď sa doň zapoja deti. Varenie nielenže dáva deťom príležitosť zdokonaliť svoje zručnosti v kuchyni, ale umožňuje aj hlbšie prepojenie rodičov a detí.
Keď rodičia varia so svojimi deťmi, pomáhajú im učiť sa cenné lekcie. Deti získajú praktické skúsenosti s meraním, miešaním a prípravou ingrediencií. Pochopia rôzne chute a textúry. Okrem toho majú príležitosť precvičiť si používanie príborov, prestieranie stola a dodržiavanie pokynov.
Deti pritom získajú sebadôveru v kuchyni a osvoja si životné zručnosti, ktoré im budú prospešné v dospelosti. Spoločné varenie tiež podporuje komunikáciu medzi dospelými a deťmi.
Jednoduchým rozhovorom a interakciou počas prípravy jedla má rodič možnosť klásť otázky, odpovedať na otázky a dokonca si vypočuť jedinečný pohľad alebo nápady svojho dieťaťa. Takto si rodič a dieťa budujú vzájomný vzťah a rešpekt.
Navyše je to skvelý spôsob, ako deti naučiť niečo o výžive. Či už ide o to, ktoré ingrediencie sú pre ne zdravé, alebo prečo by sa určité potraviny mali konzumovať s mierou.
Varenie s deťmi môže byť aj zábavné a kreatívne. Pomáhajú pri plánovaní jedál, prezerajú si kuchárske knihy, vytvárajú vlastné recepty, robia zoznam potravín alebo vytvárajú umelecké diela do kuchyne alebo na prestretý stôl.
3. Nech jedia aj oči
Deti často lákajú reťazce rýchleho občerstvenia. Jedlo je servírované v malých porciách a zabalené v príťažlivých farebných škatuľkách. Rodič si môže tiež dať záležať na tom, aby bolo jedlo nielen chutné, ale aj lákavé.
Na chlieb s rastlinnou nátierkou možno porozkladať šunku, syr a zeleninu tak, aby výsledok pripomínal obrázok. Podobne možno naaranžovať aj zeleninovú prílohu k obedu. Deti s takýmito tvorivými nápadmi určite radi pomôžu.
Ak má rodič k dispozícii náčinie, ktoré je špeciálne navrhnuté pre deti, môže byť varenie zábavnejšie. Existujú rôzne farebné súpravy s kreslenými postavičkami alebo v rôznych tvaroch. Zábavné sú formy na vytváranie sušienok, palaciniek a iných jedál, v tvaroch ako sú hviezdičky, srdiečka a kruhy.
Ak dieťa nie je fanúšikom zeleniny, rodič ju môže zamiešať do omáčok alebo polievok, aby nebola rozpoznateľná. Tvorivo môže pristupovať aj k textúram, napríklad namiesto tradičných kociek použiť strúhaný variant.
Vytváranie umeleckých diel z jedla je skvelý spôsob, ako dieťa nadchnúť pre jedlo. Z ovocia a zeleniny sa dajú vystrúhať zaujímavé tvary, ktoré im vyčaria úsmev na tvári.
Krájanie sendvičov do jedinečných tvarov je ďalším spôsobom kreatívnej prezentácie. Radosť na jedlo vytvoria farebné taniere.
4. Jedlo pri televízii je tabu
Stravovacie návyky sa formujú od raného veku. Rodičia by nemali dovoliť deti robiť tie isté chyby, kvôli ktorými sa neskôr márne pokúšajú schudnúť oni sami. Je vhodné naučiť ich brať stravovanie ako samostatnú činnosť.
Keď deti počas jedla sledujú televíziu, odpútava to ich pozornosť od samotného jedenia. To vedie k prejedaniu, pretože deti si často neuvedomujú, že sú plné, kým už nie sú za bodom, z ktorého niet návratu.
Jedenie pred televízorom tiež nepodporuje dobré správanie pri stole a spôsobuje, že sa z detí stanú vyberaví jedáci, ak si určité jedlá spájajú s reláciami, ktoré sledujú.
Sledovanie televízie počas jedla zároveň kráti čas strávený s rodinou. Keď sa deti sústredia na program, je ťažšie viesť rozhovory o ich dni alebo o plánoch do budúcnosti. Jedlo by sa malo využívať ako príležitosť na to, aby sa rodiny zblížili a pohovorili si.
Čo by teda mali deti robiť namiesto sledovania televízie počas jedla? Tu je niekoľko nápadov:
- Rozprávať sa s nimi o dni: Každý člen rodiny sa podelí o niečo výnimočné, čo sa mu počas dňa stalo. Vytvorí to konverzáciu, ktorá môže trvať počas celého jedla.
- Zahrať si hru: Rodič nastaví časovač na určitý čas a pri tom zistí, koľko vtipov, hádaniek alebo zábavných faktov dokážu deti vymyslieť, kým sa časovač vypne.
- Dokončiť projekt: Rodič môže nechať deti počas jedla vytvoriť koláž alebo pracovať na inom remeselnom projekte.
- Prečítať si knihu: Namiesto sledovania televízie sa dá niečo čítať alebo povzbudiť deti, aby vymysleli vlastný príbeh. S tým ako naučiť dieťa správne čítať vie pomôcť návod a triky s efektívnym čítaním.
Ak sa deti počas jedla sústredia na iné činnosti ako na televíziu, vytvoria si zdravé návyky, ktoré im vydržia po celý život.
5. Platiť pri správnej pokladni
Ak ide rodič nakupovať s dieťaťom, iba ťažko odíde bez sladkosti v košíku. Lákavý detský tovar býva totiž zámerne vystavený väčšinou v blízkosti pokladní, aby deti mali čas popri čakaní v rade presvedčiť aj neoblomného rodiča.
Najmä vo väčších predajniach sú však aj pokladne, pri ktorých sa sladkosti nenachádzajú. Ak človek nakupuje s dieťaťom, mal by využívať práve tie. Rodičia si musia uvedomiť, že deti nie sú vždy racionálne uvažujúcimi kupujúcimi. Ľahko sa dajú ovplyvniť jasnými farbami, krikľavými obalmi a „cool“ výrobkami.
Tu je pár užitočných rád:
- Urobiť si zoznam. Pred odchodom do obchodu si rodič urobí zoznam len tých položiek, ktoré potrebuje na prípravu jedla. Drží sa ho počas celej cesty a nenechá sa zlákať špeciálnymi ponukami pri pokladni.
- Nakupovať sám. Nakupovanie s dieťaťom je obohacujúce, ale zároveň mu otvára dvere k tomu, aby si vypýtalo svoje obľúbené pochúťky. Pri nakupovaní potravín môžu deti zostať doma s osobou, ktorá ich bude zatiaľ strážiť.
- Nakupovanie po obvode. Obchody s potravinami majú tendenciu umiestňovať nezdravé spracované potraviny v dosahu detí. Aby sa deti vyhli pokušeniu, nakupovať treba najprv „po obvode“ obchodu.
- Zabaliť si zdravé občerstvenie. Pred nákupom sa rodič uistí, že má dieťa plný žalúdok, aby ho v obchode nelákali sladké pochúťky. Môže im pribaliť zdravé občerstvenie, napríklad sušené ovocie alebo müsli tyčinku, ktoré ich zasýti a zároveň ich udrží ďalej od nezdravých pokušení.
- Vopred si stanoviť základné pravidlá. Treba vopred dieťaťu vysvetliť, že nesmie kupovať žiadne položky, ktoré nie sú na zozname. Alebo sa s ním rodič pred vstupom do obchodu dohodne, ktoré dobroty si môže dať, aby pri pokladni nedošlo k zmätku alebo vyjednávaniu.
Dodržiavaním týchto jednoduchých krokov sa rodičia môžu vyhnúť kupovaniu nepotrebných položiek pre dieťa, ušetria peniaze a čas strávený vyjednávaním.
Ako učiť dieťa správne stravovať
Je dôležité pamätať na to, že každá rodina je jedinečná a každé dieťa je iné. Preto neexistuje univerzálny prístup, ktorý by bol vhodný pre všetky deti, aby sa zdravo stravovali. Existujú však spoločné stratégie, ktoré môžu rodiny použiť, aby naučili svoje deti správnym stravovacím návykom.
Rodičia by mali ísť dobrým príkladom vo svojom vlastnom stravovaní. Deťom treba pravidelne ukazovať, ako si rodič vyberá zdravé potraviny. Spoločné stravovanie v rodine je tiež prospešné, pretože podporuje dialóg o potravinách, ktoré deti konzumujú.
Je vhodné stanoviť si harmonogram jedál a občerstvení a snažiť sa vyhýbať nezdravým potravinám na spôsob odmena a trest. Namiesto používania jedla ako odmeny alebo disciplinárneho nástroja sa treba zamerať na to, aby deti dostali informácie o výživových hodnotách. Získajú tak povedomie o prepojení stravy a ich zdravia.
Rodič môže skúsiť podávať rôzne potraviny, ktoré zahŕňajú varené aj surové položky, rôzne farby, chute a textúry. To deti povzbudí k experimentovaniu a objavovaniu nových chutí. Deti niekedy potrebujú niečo vyskúšať viackrát, kým sa rozhodnú, či im to chutí alebo nie.
Rodičia by mali mať na vedomí aj základné zásady výživy, ako je dodržiavanie veľkosti porcií primeranej ich vekovej skupine a zdôrazňovanie dôležitosti rovnováhy pri výučbe detí o výžive. Vyvážený tanier by mal obsahovať potraviny z piatich skupín potravín (ovocie, zelenina, bielkoviny, mliečne výrobky, obilniny).